سئوالات رایج مردم وبیمارستان قائم مشهد-آموزش به بیمار-faq-ماسک و ویروس کرونا-Covid-19

سئوالات متداول بیمارستان قائم مشهد-ویروس کرونا-Covid-19
سئوالات متداول بیمارستان قائم مشهد-ویروس کرونا-Covid-19

.

.

سوال وجواب بیمارستان قائم مشهد :

.

شما میتوانید با مراجعه به سایت بیمارستان بر روی آیکون های موجود در بالای صفحه نوبت دهی را پیدا کرده و روی آن کلیک نمایید. همچنین شماره تلفن 31045 از ساعت 8 الی 19 میتوانید نسبت به دریافت نوبت و مشاوره های مورد نیاز اقدام کنید.

.

شما میتوانید با مراجعه به صفحه اینستاگرام بیمارستان قائم مشهد و یا بخش آرشیو اخبار آموزش به بیمار بیمارستان قائم مشهد از تازه ترین اخبار و اطلاعات بیمارستان اطلاع پیدا کرده و با خدمات جدید آشنا شوید.

.

خدمات بیمارستان قائم مشهد :

.

آزمايشگاه طبي، آزمايشگاه پاتولوژي، راديولوژي، سي تي اسكن، داپلر عروق، آندوسكوپي، برونكوسكوپي، اسپيرومتري، تست ورزش، ، كاشت مو، يوروديناميك، اكوكارديوگرافي، الكتروكارديوگرافي، هولتر مانيتورينگ، الكترو آنسفالوگرافي، خدمات تشخيص طب هسته اي، سنگ شكن، طب فیزیکی و توانبخشی، شنوايي سنجي، همودياليز مزمن و اورژانس، ليزر پروستات

.

جهت بستری کارت شناسایی معتبر و همراه داشتن کارت ملی ضروری می باشد. در صورت استفاده از بیمه مدارک بیمه مورد نظر نیز لازم می باشد.

.

ساعت ملاقات بیماران همه روزه جهت بخشهای عادی 3 الی 5 بعدازظهر و بخشهای ویژه از ساعت 4 الی 5 بعدازظهر می باشد

.

1 – اولین و مهمترین علامت ابتلا به بیماری کرونا چیست؟

این بیماری عمدتا با لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه ی خشک با تب یا بدون تب بروز می یابد. تعدادی از بیماران نیز علائمی مانند سردرد، تعریق، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و اسهال دارند.

• و … ادامه سئوالات متداول بیمارستان قائم مشهد-آموزش به بیمار-FAQ درادامه هماره ماباشید..

.

.

تمامی گروههای سنی را میتواند مبتلا کند. بر خلاف تصور عموم، احتمال ابتلا به این بیماری در کودکان نیز وجود دارد اما در اغلب موارد علائم بیماری در کودکان بسیار خفیف است. عوارض جدی این بیماری عمدتاً در افراد مسن و یا افراد با سابقه بیماریهای زمینهای میتواند رخ دهد.

.

خیر ، استفاده از آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس ها فایده ای ندارد . ویروس جدید 201۹ COVID هم یک ویروس است از این رو از آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری و یا درمان نباید استفاده شود .

.

خیر! شدت بیماری در افراد مختلف با همدیگر متفاوت می باشد. این بیماری معمولا به صورت یک سرما خوردگی ساده بروز می کند و درصد کمی از مبتلایان با شدت زیادی بیمار می شوند.

.

انتقال ویروس :

.

هنوز شواهد کافی مبنی بر انتقال ویروس در دوران بارداری از مادر به جنین یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی نوزاد یا شیرخوار وجود ندارد.چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند

.

با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و همچنین نقش کمرنگ شیر مادر در انتقال ویروس های تنفسی، می توانند شیردهی را ادامه دهند، مشروط بر این که به هنگام در آغوش گرفتن و نزدیک بودن به کودک )ازجمله هنگام شیردهی( ماسک بزنند، دست ها را قبل و بعد تماس با کودک بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند.

.

در غالب بیماران ممکن است نمونه گیری لازم نباشد اما برای برخی بیماران، از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده میشود. گاهی هم نمونه خلط یا ترشحات فرد مشکوک هم به همراه نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می شود. نمونه معمولا از کسانی گرفته می شود که تب، تنگی نفس و سرفه دارند.

.

قرنطینه کردن :

.

افرادی که طی 14 روز گذشته، سابقه مسافرت یا اقامت در شهرها و مکان های آلوده را داشته اند یا افرادی که طی 14 روز گذشته، با افراد مشکوک به این بیماری ارتباط نزدیک داشته اند. اگر افراد فوق، علائم مشکوک در مورد ابتلا به کووید 1۹ را نشان دادند، باید خود را در خانه قرنطینه کرده و در صورت بروز علائم مشکوک به پزشک مراجعه کنند.

.

اگر بعد از 14 روز علائمی از بیماری در فرد قرنطینه شده مشاهده نشد، فرد می تواند منطقه قرنطینه را ترک کند. و در صورت وجود علائم مرتبط با بیماری باید به پزشک مراجعه کند.

.

ماسک ها :

.

برای عموم مردم بجز کادر پزشکی و درگیر با بحران، توصیه می شود ماسک پزشکی یکبار مصرف استفاده کنند. همین طور افرادی که در خانه دارای بیمار قرنطینه شده هستند، توصیه می شود از ماسک های محافظ ذرات مطابق با استانداردهای N95 استفاده کنند. 

.

به طور کلی ماسک های جراحی پس از 2 ساعت یا در صورت مرطوب شدن و ماسک N95 پس از 8 ساعت می بایست تعویض گردد.

.

پس از گذشت مدت زمان توصیه شده می بایست به طرز صحیح آن را دور بیاندازیم. قبل از دراوردن ماسک باید دست ها به شیوه ی استاندارد ضد عفونی شوند. بعد از استفاده آن را داخل کیسه پلاستیکی گذاشته، درب کیسه را بسته و دور بیاندازید.


بهترین روش شست و شو و ضد عفونی دست در منزل، آب و صابون هست. در ضد عفونی با الکل پوست را میتوان با مالیدن الکل روی آن ضد عفونی کرد. هنگام ضد عفونی دست با محلول های الکلی توجه به نحوه استاندارد مالیدن محلول به تمام دست ضروری می باشد.

.

شستن دستها :

.

پس از بازگشت از یک مکان عمومی، لمس لوازم عمومی، پس از عطسه و سرفه، پس از در آوردن ماسک، قبل و بعد از خوردن غذا، پس از لمس اشیا آلوده نیاز است تا دست ها را با آب گرم و مایع دست شویی به صورت استاندارد بشوئیم.

.

بر اساس پژوهش هایی که تاکنون انجام شده است ، بیانگر انتشار ویروس از طریق قطرات تنفسی از یک فرد به فرد دیگر می باشد.

.

سئوالات متداول درموردکرونا :

.

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که دارای تب ناشی از عفونت هایی به دلیل ویروس جدید کرونا می باشند می تواند مفید واقع شود . با این حال نمیتوان به آنها اطمینان صد درصد داشت زیرا این اسکنرها نمیتوانند افراد آلوده به ویروس جدید کرونا را که هنوز دچار تب نشده اند را تشخیص دهند زیرا بین 2 تا 10 روز زمان میبرد تا علائم تب در شخص مبتلا به کرونا ویروس جدید نمایان شود .

.

خیر. اسپری کردن الکل و یا کلر بر روی بدن نمی تواند باعث از بین رفتن ویروس هایی که پیشتر وارد بدن شما شده اند شود.

.

افراد در هر سنی می توانند به این ویروس جدید مبتلا شوند ( 2019 – COVID ) افراد مسن و افراد دارای بیماری های خاص از قبیل ) آسم ، دیابت و بیماری های قلبی ( به نظر می رسد در معرض ابتلا به این ویروس به شدت بیمار می شوند.

سئوالات متداول بیمارستان قائم مشهد-آموزش به بیمار-faq-ویروس کرونا

.

علائم وهشدارها :

.

در صورت بروز هر نوع علامتی از سرماخوردگی نیاز به مراجعه به مراکز درمانی نمی باشد. بیماران طبق جدول زیر می توانند به مراکز درمانی مراجعه یا در منزل بمانند.

.

خیر. می بایست به مدت 14 روز در قرنطینه خانگی بوده و در صورت شروع علائم بیماری، طبق جدول فوق اقدام نمائید.

سئوالات متداول بیمارستان قائم مشهد-آموزش به بیمار-faq-COVID 2019

.

خیر. فارغ از وضعیت آب و هوا هر فرد ممکن است به بیماری کووید 19 مبتلا شود. کشورهایی که در حال حاضر دارای درجه حرارت بالا هستند نیز گزارش‌هایی از ابتلای افراد به بیماری منتشر کرده‌اند.

.

انتقال خون :

.

خیر. به همین علت سازمان بهداشت جهانی به سازمان انتقال خون توصیه کرده است که نباید به دنبال ویروس در خون بگردند. اگرچه ژن ویروس RNA در خون افراد مبتلا دیده شده است ولی اینکه وجود ویروس در خون می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند ثابت نشده است و تنها راه انتقال همچنان قطرات تنفسی است.

.

سئوالات متداول افرادمبتلا :

.

در ابتدا این افراد باید مراقب علائم خود از جمله تب، گلو درد، سرفه‌های خشک، تنگی نفس باشند و در صورت بروز هر کدام از آنها باید مورد معاینه و بررسی قرار گیرد و حتماً به پزشک مراجعه کند. اگر این افراد در یک مکان با فرد بیمار زندگی می‌کنند باید حداقل فاصله یک تا دو متر را رعایت کنند و ظروف غذا، حوله و تختخواب باید جدا شود. حوله و رختخواب باید به صورت مرتب شستشو شوند و آنها را با بیشترین حرارت ممکن که توصیه شده است شستشو دهند.

اینکه سیر خواص ضد میکروبی دارد ثابت شده است اما در اینکه روی این بیماری نیز موثر است یا خیر شواهدی در دست نیست.

.

سئوالات متداول بیمارستان قائم مشهد-آموزش به بیمار-faq-ویروس کرونا-Covid-19

شواهدی برای تایید این موضوع مشاهده نشده است و شاید دلیل این احتمال یا سردرگمی در بین افراد این بوده ،که این روش در سرماخوردگی ها و احتقان بینی و سینوزیت و در بهبودی این شرایط بسیار موثر بوده است.

خیر ویروس این بیماری ویروس متفاوتی است و هنوز واکسنی برای آن عرضه نشده است.

سئوالات متداول بیمارستان قائم مشهد-ماسک و ویروس کرونا-Covid-19
سئوالات متداول بیمارستان قائم مشهد-FAQ-ماسک و ویروس کرونا

سئوالات متداول بیمارستان قائم مشهد