,

ورزش و سالمندان

آنچه سالمندان باید در مورد ورزش بدانند :

آنچه دراین مقاله می خوانید :

:

ورزش و سالمندان : چه ورزشهایی برای سالمندان مفیداست :

سالمندی دوره‌ای از زندگی است که اکثریت افراد جامعه آنرا تجربه خواهند کرد.

باتوجه به رشد روزافزون سالمندی در ایران نیاز به آشنایی جامعه با این دوره و

شرایط آن افزایش خواهد یافت.

:

چرا سالمندان باید ورزش کنند؟ :

:

ورزش می تواند سلامت شما را بهبود ببخشد و به شما کمک کند تا قوی بمانید.

ورزش می تواند به شما کمک کند تا با افزایش سن مستقل بمانید.

:

آیا ورزش کردن باتوجه به سن بالا، خطری ندارد؟ :

:

بیشتر افراد مسن می توانند با خیال راحت ورزش کنند. اگر مطمئن نیستید که آیا ورزش برای شما بی خطر

است یا اگر وضعیت پزشکی خاصی دارید که به خوبی کنترل نشده است، بهتراست ابتداباپزشک مشورت کنید.

:

چگونه شروع به ورزش کنم؟ :

:

به آرامی با فعالیت هایی که در انجام آنها احساس راحتی می کنید شروع کنید.

این می تواند به شما کمک کند که آسیب نبینید.

فعالیت هایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید و در زندگی روزمره شما مناسب است.

پیوستن به باشگاه ورزشی با یک مربی تناسب اندام شخصی را در نظر بگیرید.

:

1- برای مثال پیاده روی یک فعالیت عالی برای شروع است .

2- همانطور که با ورزش راحت تر می شوید، به آرامی زمان ورزش را افزایش دهید. سپس،

سختی فعالیت های خود را افزایش دهید.

3-  لباس های گشاد و راحت و کفش های مناسب و محکم بپوشید .

4- در طول جلسه تمرین و ورزش حتما آب بنوشید .

:

چه نوع تمرین هایی باید انجام داد؟ :

:

برای سالمندان چهار نوع ورزش وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • فعالیت های هوازی .

  • قدرت یا مقاومت .

  • تعادل و کشش .

:

فعالیت های هوازی چیست؟ :

:

ورزش وفعالیت های هوازی باعث می شود که شما سریع تر نفس بکشید و ضربان قلب شما را تند تر کند. نمونه هایی از فعالیت های هوازی عبارتند از:

1- کلاس های ایروبیک در سالن ورزشی محلی ، شنا ، تمرینات آبی .

2- پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری .

3- فعالیت هاوکارهای خانه :

(به عنوان مثال، هل دادن ماشین چمن زنی، چنگ زدن برگ ها، بالا رفتن از پله ها، جاروبرقی کف، یا باغبانی)

4- فعالیت های سرگرم کننده ای که می توانید با دوستان یا خانواده انجام دهید :

(به عنوان مثال، اشپزی، فوتبال دستی، پینگ پنگ، یا والیبال)

برای تخمین میزان سختی ورزش، به این فکر کنید: اگر بتوانید در حین ورزش آواز بخوانید،

احتمالاً برای شما خیلی لذت بخش ترخواهدبود.

:

درضمن باید به تدریج ورزش خود را در بیشتر یا تمام روزهای هفته به 30 دقیقه افزایش دهید.

اگر 30 دقیقه در برنامه روزانه خود برای ورزش وقت یا حس ندارید، می توانید در سه دوره 10 دقیقه ای ورزش کنید .

:

تمرینات تعادلی چیست؟ :

تمرینات تعادلی، تعادل شما را بهبود می بخشد و احتمال زمین خوردن را کاهش می دهد. می توانید به آرامی

شروع کنید و حداقل سه روز در هفته تمرینات تعادلی را انجام دهید. نمونه هایی از تمرینات تعادلی شامل نگه

داشتن روی یک صندلی یا دیوار محکم و سپس ایستادن روی یک پا به مدت 10 ثانیه و سپس تکرار این کار

هم 10 ثانیه است. سپس به پای دیگر خود بروید و مانندپای قبل تکرار کنید.

:
ورزش و سالمندان | آموزش به بیمار | بیمارستان قائم مشهد

تمرینات تعادلی | ورزش و سالمندان

تمرینات کششی چیست؟ :

:

ورزش‌های کششی انعطاف‌ پذیری شما را بهبود می‌بخشد تا بتوانید فعالیت‌های روزانه‌ تان را انجام دهید،

مانند دست زدن به بالای سر. تمرینات کششی باید بعد از تمرینات هوازی یا قدرتی انجام شود.

به آرامی حرکات کششی را انجام دهید تا بدون ایجاد درد به موقعیت مورد نظر برسید و

سپس 10 تا 30 ثانیه نگه دارید. آرام باشید، نفس بکشید، و سپس تکرار کنید، سعی کنید بیشتر کشش دهید.

آموزش به بیمار | بیمارستان قائم مشهد | ورزش وسالمندان